چرا نباید با آرایش خوابید؟

چرا نباید با آرایش خوابید

شاید بعد از آمدن از یک مراسم مهم و مهمانی خاص، آنقدر خسته شده اید که دیگر توانی برای پاک کردن آرایشتان نداشته اید. اما همیشه به یاد داشته باشید که شاید بتوانید یک شب مسواک نزنید اما اگر آرایشتان را پاک کنید عوارض جدی برای پوستان خواهد داشت. در این مقاله بررسی می کنیم که خوابیدن با آرایش چه خطراتی برای شما به دنبال دارد. ما را همراهی کنید.

اگر با آرایش بخوابید دچار این مشکلات خواهید شد:

صورتتان جوش خواهد زد.

در صورتی که با آرایش بخوابید، سلول های مرده پوست و آلودگی های موجود بر روی پوست باقی می مانند و باعث انسداد و مسدود شدن منافذ پوست می شوند. در این صورت است که بر روی پوست خود شاهد جوش و التهاب خواهید بود. خیلی بدیهی است که کسی دلش نمی خواهد صورتش جوش بزند پس حتما قبل از خواب آرایشتان را پاک کنید. علاوه بر این، زمانی که منافذ پوست بسته شوند، پوست نمی تواند به خوبی نفس بکشد و امکان ترمیم طبیعی پوست از بین می رود و همین باعث بیمار شدن پوست، می شود.

 رنگ پوست شما کدر و تیره می شود.

در صورت خوابیدن به همراه آرایش، روغن ها، چربی ها و سلول های مرده پوست بر روی سطح خارجی پوست در طول شب در تماس با بالش قرار می گیرند و باعث کاهش گردش طبیعی در آن می شوند و باعث تیره شدن پوست خواهد شد. برای آن که سلول های جدید پوست ظاهر شوند باید به صورت مرتب صورتتان را پاکسازی و لایه برداری نمایید و حتما قبل از خواب، آرایشتان را پاک کنید.

 دچار بثورات پوستی می شوید.

اگر دقت کرده باشید مواد آرایشی محرک هایی مانند عطر و رنگ دارند. اگر این محرک ها به صورت طولانی مدت بر روی پوست شما باقی بمانند، منجر به التهاب پوستی می شوند. خواب زمانی برای استراحت کل سیستم ها و سلول های بدن است و کار بازسازی پوست در شب اتفاق می افتد. در صورتی که مانعی در راه این فرآیند باشد مثلا مواد آرایشی بر روی پوست وجود داشته باشد، لایه برداری طبیعی پوست اتفاق نمی افتد و سلول های جدید پوست ایجاد نمی شوند. این مسئله منجر به آسیب ها و مشکلات پوستی جدی می شوند.

پوست خشک و حساس می شود.

فرآیند آب رسانی به سلول های پوست در طول شبانه روز به صورت طبیعی کاهش می یابد و در صورتی که صورت دارای آرایش باشد این میزان کم آبرسانی نیز با مشکل رو به رو خواهد شد. به همین دلیل است که پوست حساس شده و رطوبت خود را از دست خواهد داد.

پوست دچار چین و چروک می شود.

در صورت خوابیدن با آرایش، همانطور که گفتیم پوست خشک و حساس می شود و فرآیند پیری پوست را سرعت می بخشد. علاوه بر این، باعث می شود رادیکال های آزاد پوست زیاد شوند و بر تولید کلاژن اثر منفی بگذارند و چین و چروک های پوست را افزایش دهند.

باعث التهاب در چشم می شود.

باید قبل از خواب تمامی آرایش صورت از جمله ریمل و خط چشم، پاک شوند زیرا باعث پف کردن چشم ها و ایجاد حساسیت در آن ها می شوند. مژه ها از چشم هایمان در برابر آلودگی های مختلف، محافظت می کنند. در صورتی که مواد زائد بر روی پلک و مژه ها وجود داشته باشد احتمال ایجاد عفونت، خارش و قرمزی چشم، زیاد خواهد بود.

 پلک ها دچار آسیب های پوستی می شوند.

پلک ها بسیار حساس هستند. در صورتی که قبل از خواب و به صورت طولانی مدت آرایش چشم هایتان را پاک نکنید، پلک های شما دچار بیماری های پوستی از جمله اگزما خواهند شد. خارش، سوزش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و … از عوارض این مشکل است که به محض مشاهده هر کدام از آن ها باید به پزشک مراجعه کرد.

مژه هایتان آسیب می بیند.

در صورتی که آرایش چشم و مژه هایتان را قبل از خواب پاک نکنید، احتمال ریزش آن ها بسیار زیاد است زیرا ریمل باعث کشیده شدن مژه ها از ریشه می شود در نتیجه ریشه آن ها شل می شود و به مرور زمان و به سرعت، شاهد ریزش آن ها خواهید بود. همچنین مژه های ریمل زده با بالش در تماس هستند و ریشه های آن ها ضعیف می شوند. علاوه بر این، موجب مسدود شدن منافذ آن شده و احتمال ایجاد گل مژه را افزایش می دهد. پس اگر مژه هایتان را دوست دارید، قبل از خواب آرایش آن را پاک کنید.

چشمان شما آسیب می بینند.

در صورت پاک نکردن آرایش قبل از خواب، چشم ها قرمز می شوند و امکان خارش آن ها نیز وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است غدد اشکی چشم بسته شود و منجر به خشکی چشم ها شوند. با بسته شدن منافذ در این قسمت ها، احتمال عفونت در چشم زیاد است و در صورت پیشروی و عدم پیگیری آن، احتمال کوری نیز وجود دارد.

لب ها خشک می شوند.

پوست لب ها نیز بسیار حساس است. در صورت پاک نکردن آرایش آن ها قبل از خواب، احتمال خشک شدن و پوسته پوسته شدن آن ها بسیار زیاد خواهد بود. در صورتی که لب هایتان دچار این مشکل شوند، با رژ لب زدن هم زیبایی خوبی نخواهند داشت زیرا طراوت و جلوه خود را از دست داده اند.

موهایتان آسیب می بینند.

در صورتی که قبل از خواب آرایش موهایتان را از بین نبرید مثلا اگر سنجاق، کش و یا موادی مانند تافت، ژل و سایر مواد آرایشی بر روی موهای شما وجود دارد را قبل از خواب از موهایتان جدا نکنید، احتمال آسیب به ساقه و ریشه موهایتان زیاد است و منجر به ریزش موای شما خواهد شد. بهتر است قبل از خواب، موهایتان را از هر نوع ماده اضافه ای، رها کنید و آن ها را آزاد نمایید.

قبل از خواب به صورت کامل، آرایشتان را پاک کنید و از مرطوب کننده های مخصوص شب استفاده کنید. توجه داشته باشید که داشتن آرایش به صورت طولانی مدت نیز می تواند همه این آسیب ها را برای پوست و موی شما داشته باشد و این مسئله تنها به قبل از خواب مربوط نمی شود. وقت آن است علاوه بر زیبایی، بیشتر به فکر سلامت پوست و موی خود باشید.

مشاوره رایگان درج آگهی