بهترین روش های لایه برداری پوست

بهترین روش های لایه برداری پوست

پوست عضو مهمی در بدن است که نقش زیادی بر سلامتی و زیبایی فرد دارد. داشتن پوستی شفاف و زیبا آرزوی همه افراد است اما در هر دوره ای از زندگی و بر اثر عوامل فیزیکی و محیطی ممکن است زیبایی پوست تحت تاثیر قرار بگیرد مثلا اکثر ما در دوران بلوغ با حجم زیادی از جوش و آکنه رو به رو بودیم که خیلی از آن ها به مرور زمان خوب شدند ولی ممکن است جای برخی از جوش ها بر روی صورت باقی مانده باشد. امروزه روش های مختلفی برای بهبود زیبایی پوست وجود دارد که لایه برداری پوست یکی از آن ها است.

لایه برداری پوست به چه معنا است؟

لایه برداری پوست فرآیندی است که سلول های مرده را از سطح پوست جدا می کند. لایه برداری انواع پوست می تواند به صورت فیزیکی و یا شیمیایی انجام شود. در روش فیزیکی لایه برداری  به دو صورت خانگی و با مواد طبیعی و اسکراب ها انجام می شود و یا به صورت کلینیکی و با شیوه های خاصی مانند میکرودرم ابریژن و یا ماساژ، سلول های مرده را از سطح پوست جدا می کنند.

روش دومی که برای لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می گیرد، روش شیمیایی است که در این روش با استفاده از لایه بردار های شیمیایی سلول های مرده بر روی سطح پوست را شل می کنند تا از پوست جدا شوند.

لایه برداری پوست چه اهمیتی دارد؟

به طور طبیعی پوست هر ماه سلول های مرده را از سطح خود جدا می کند تا به این وسیله فضای کافی برای رشد سلول های جدید باز شود و تقسیم سلول های جدید به خوبی انجام شود. در بعضی مواقع سلول های مرده به صورت کامل از سطح پوست جدا نمی شوند. در صورتی که سلول های مرده بر روی پوست تجمع پیدا کنند باعث خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، بسته شدن منافذ پوست می شوند در این زمان است که پوست نیاز به کمک دارد تا با روش های لایه برداری، از بروز این مشکلات جلوگیری شود.

لایه برداری پوست چه مزایایی دارد؟

شاید برایتان سوال پیش آمده که لایه برداری چه تاثیری بر زیبایی پوست دارد. در ادامه به بررسی این مسئله می پردازیم.

  • با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است لایه برداری پوست تاثیر زیادی بر درخشندگی پوست دارد و اثر محصولات مراقبتی پوست را بهبود می بخشد زیرا وقتی سلول های مرده از بین بروند کرم ها و محصولاتی که برای مراقبت از پوست به کار می بریم خیلی بهتر جذب پوست می شوند.
  • در صورتی که لایه برداری پوست به صورت منظم انجام بشود از بسته شدن منافذ پوست و سپس جوش و آکنه زدن، جلوگیری می شود.
  • لایه برداری پوست تاثیرات بلند مدت هم بر پوست شما می گذارد به طور مثال در دراز مدت کلاژن سازی پوست را افزایش می دهد. همانطور که می دانید کلاژن نقش مهمی در زیبایی، جوانی و درخشندگی پوست ما دارد. در صورتی که به میزان کافی کلاژن تولید شود انعطاف پذیری پوست بالا رفته و خطوط ظریف پوستی و افتادگی پوست، کاهش پیدا می کند.

بهترین روش های لایه برداری پوست

لایه برداری پوست روش های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

لایه برداری لیزری پوست

یکی از بهترین و موثرترین روش های لایه برداری پوست، لایه برداری لیزری است که روز به روز دستگاه های لیزر پیشرفته تر شده و اثربخشی آن ها نیز افزایش می یابد. در این روش، از دو دسته لیزر استفاده می شود: لیزر های تخریبی، لیزر های غیر تخریبی.

لیزر تخریبی مانند لیزر CO2 هستند که از سراسر پوست، لایه برداری را انجام می دهند. لیزر های تخریبی مانند فرکشنال و آر اف فرکشنال، عوارض کمتری نسبت به لیزر های تخریبی دارند. با این روش، در هر جلسه مقداری از سطح پوستی که قرار است درمان شود باقی می ماند در نتیجه سرعت ترمیم پوست با این روش زیاد است. این روش برای درمان چین و چروک و برخی لک های پوستی استفاده می شود.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه بردار هایی که از مواد شیمایی تهیه شده اند، برای این روش مورد استفاده قرار می گیرند. لایه بردارهایی مانند سالیسیلیک اسید، فنول، تری کلرو استیک اسید. توجه داشته باشید تنها در صورتی که مهارت لازم برای انجام این روش را دارید از لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید. در غیر این صورت حتما از متخصص پوست کمک بگیرید.

 لایه برداری با درماپن

در روش درماپن، سوزن هایی وارد پوست می شوند و لایه های سطحی پوست را تخریب می کنند و باعث تحریک کلاژن سازی پوست می شوند. از این روش برای به تعویق انداختن فرآیندی پیری پوست، از بین بردن جای جوش و آکنه، بهبود جای زخم ها و … استفاده می شود.

 لایه برداری با میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن، از دستگاه خاصی استفاده می شود که نوعی کریستال خیلی ظریف از جنس اکسید آلومینیوم را با فشار تنظیم شده ای در تماس با پوست قرار می دهد و در لایه های بالایی پوست تراش های خیلی ظریفی را ایجاد می کند. علاوه بر آن، مکشی بر روی پوست انجام می شود و جریان خون را در آن منطقه افزایش داده و باعث درخشندگی و طراوت پوست می شود. از این روش برای بهبود جای زخم، جای جوش و آبله مرغان استفاده می شود.

لایه برداری پوست با درم ابریژن

درم ابریژن روش لایه برداری است که قوی تر از میکرودرم ابریژن می باشد. در این روش، یک تیغه با سرعت بالا می چرخد و ناحیه مورد نظر از پوست را خراش می دهد. این کار را تا جایی ادامه می دهند تا به عمق مورد نظر از پوست برسند. در این روش بخش زیادی از ضخامت پوست تراشیده می شود در نتیجه احتمال بروز عوارضی مانند تغییر رنگدانه پوست وجود دارد.

نکته

همیشه شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است به همین دلیل اگر با روش های ساده و خانگی به طور مرتب لایه برداری پوست را انجام دهیم نیازی با روش های سخت و پیچیده نخواهیم داشت. یکی از روش هایی که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفت، کیسه کشیدن بود که در آن لایه سطحی از پوست جدا می شود و باعث طراوت و شادابی پوست می شود. می توانید هفته ای یکبار در حمام زمانی که پوستتان مرطوب است، این کار را انجام دهید.

مشاوره رایگان درج آگهی