انواع پوست و نحوه تشخیص آن

انواع پوست و نحوه تشخیص آن

داشتن پوستی شاداب و باطراوت در زیبایی چهره بسیار تأثیر گذار است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای پاکسازی پوست خود از محصولات مراقبتی استفاده کرده باشید و نتیجه ی عکس گرفته باشید. دلیل آن عدم تشخیص درست پوست است و شما به اشتباه محصولاتی را استفاده کرده اید که با نوع پوست شما سازگاری نداشته است. ما در این مقاله راه های تشخیص نوع پوست و نحوه مراقبت از آن ها را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

عوامل تأثیر گذار در نوع پوست

عوامی زیادی در نوع پوست شما دخیل هستند ما به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • ژنتیک : یکی از عوامل بسیار تأثیر گذار در نوع پوست شما، ژنتیک است. شما نوع پوست خود را از پدر و یا مادر خود به ارث می برید.
  • آب و هوا : تغییر در نوع آب و هوا محل زندگی شما تأثیر مستقیمی بر نوع پوست شما دارد.
  • هورمون ها: نوسان های هورمونی در دوره های مختلف زندگی مانند عادت ماهیانه و یا بارداری بر نوع پوست شما تأثیر گذار است.
  • رژیم های غذایی : تغذیه و عادت های غذایی و هم چنین رژیم های شما تأثیر مستقیمی بر روی نوع پوست دارد.
  • مراقبت های پوستی : استفاده از محصولاتی که با نوع پوست شما سازگار نیستند تعادل پوست شما را بر هم میزنند و باعث تغییر آن می شوند.

نحوه تشخیص نوع پوست و مراقبت از آن

نحوه تشخیص پوست خشک

اگر شما در طول روز به خصوص بعد از شستشوی صورت احساس کشیدگی بر روی پوست خود می کنید شما پوستی خشک دارید. لازم به ذکر است که پوست خشک با پوست دهیدراته کاملا متفاوت است، پوست خشک به دلیل عدم تولید چربی توسط پوست به وجود می آید اما پوست دهیدراته به دلیل تغییرات آب و هوایی و کم نوشیدن آب به وجود می آید.

علل خشک بودن پوست

موارد زیر می توانند از جمله عواملی باشند که سبب خشکی پوست می شود:

  • ژنتیک ( پوست شما به صورت ژنتیکی چربی و سبوم کمتری تولید می کند)
  • نداشتن توازن هورمونی
  • استفاده از وسایل گرمایشی با درجه حرارت بالا در فصل سرد سال
  • آب و هوای خشک
  • استفاده از دوش آب گرم
  • مصرف برخی از دارو ها
  • بالا رفتن سن

موارد منع شده برای پوست های خشک

افرادی که دارای پوست خشکی هستند باید از مصرف محصولاتی که دارای الکل و سولفات هستند خودداری کنند، زیرا الکل و سولفات چربی و رطوبت پوست را از بین میبرد و پوست را خشک می کنند. هم چنین از استحمام با گرم خودداری کنند و در فصل سرما از دستگاه بخور استفاده کنند تا رطوبت کافی به پوستشان برسد.

نحوه تشخیص پوست چرب

افرادی که دارای پوست چرب هستند معمولا در قسمت T صورت که همان پیشانی، بینی و چانه است چربی وجود دارد و همیشه براق است و در ساعات بعد از ظهر تولید چربی پوست به اوج خود می رسد. منافذ پوست این دسته از افراد بازتر است و به آسانی نیز مسدود می شود و ممکن است بعد از مدتی به جوش های سرسیاه، آکنه و جوش های سرسفید دچار شوند.

علل چرب بودن پوست

  1. ژنتیک
  2. شستن و خشک کردن مداوم صورت( این کار باعث می شود که هر دفعه پوست چربی بیشتری را تولید کند)
  3. تغییرات آب و هوایی

موارد منع شده برای پوست چرب

افرادی که دارای پوست چرب هستند از محصولاتی مراقبتی که بر پایه روغن هستند به هیچ وجه نباید استفاده کنند. هم چنین استفاده از محصولاتی که دارای الکل و سولفات است سبب خشکی پوست می شود در این صورت پوست بخاطر مکانیسمی که دارد چربی بیشتری تولید می کند.

نحوه تشخیص پوست مختلط

افرادی که در قسمت T صورت خود دارای پوستی چرب هستند و پوست نواحی گونه و فک، پوستی خشک یا معمولیست، دارای پوست محتلط هستند. در زمان درمان این نوع پوست باید به طور همزمان به دو ناحیه توجه شود و همگام با هم درمان شوند.

علل مختلط بودن پوست

ممکن است استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب سبب برهم زدن تعادل پوست صورت باشد و باعث شده باشد که قسمت T صورت بیش از اندازه تولید چربی را انجام دهد.

موارد منع شده برای پوست مختلط

این دسته از افراد نباید از محصولاتی که دارای الکل هستند استفاده کنند، زیرا سبب خشکی پوست می شود. برای هر قسمت محصولی متناسب با آن را تهیه و استفاده کنند تا بتوانند تعادل پوست خود را بازگردانند.

نحوه تشخیص پوست معمولی

این دسته از افراد بسیار خوش شانس هستند زیرا پوستی متعادل دارند که چربی، خشکی و جوش کمی دارد. افرادی که پوست معمولی دارند به محصولات آرایشی و مراقبتی حساسیت ندارند.

علل معمولی بودن پوست

ژنتیک اصلی ترین و مهم ترین علت در داشتن پوستی معمولی است.

موارد منع شده برای پوست معمولی

درست است افرادی که پوست معمولی دارند به محصولات مراقبتی حساسیتی ندارند، اما باید بدانند که علائم پیری زود در چهره آن ها نمایان می شود؛ پس باید از محصولات آبرسان و ضد پیری استفاده کنند. بهترین زمان استفاده برای محصولات مراقبتی از ۲۰ ساگی است. هم چنین باید در انتخاب محصولات دقت کنند تا پوستشان را به سمت چرب شدن و خشک شدن نبرند.

نحوه تشخیص پوست حساس

اگر شما به راحتی پوستتان تحریک می شود و دچار التهاب، خارش، خشکی می شود شما دارای پوستی حساس هستید. افرادی که دارای پوست حساسی هستند درهنگام استفاده از یک محصول مراقبتی تازه پوستشان به سرعت واکنش می دهد و پوست بعد از اصلاح ملتهب می شود و جوش می زند. این دسته از افراد در برابر آفتاب به سرعت دچار آفتاب سوختگی و اگزما می شوند.

علل حساس شدن پوست

موارد زیادی در حساس شدن پوست دخیل هستند که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

  1. ژنتیک
  2. آب و هوای گرم و خشک یا سرد
  3. استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب و عطری
  4. نوسان های هورمونی

موارد منع شده برای پوست حساس

از محصولاتی مراقبتی که دارای رایحه و عطر می باشند خودداری کنید. قبل از مصرف بر روی کل صورت مقداری از آن را روی بخش کوچکی از پوستتان تست کنید تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید. برای مرطوب کردن پوستتان می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

سخن پایانی: حالا که با انواع پوست و نحوه تشخیص هریک از آن ها آشنا شدید، می توانید با خیال راحت از محصولات مراقبتی پوستی متناسب با پوست خود استفاده کنید.

برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی