توصیه های مهم برای جلوگیری از سفید شدن موها

توصیه های مهم برای جلوگیری از سفید شدن موها

با افزایش سن، افراد شاهد سفید شدن موهایشان می شوند اما گاهی اوقات این اتفاق در دهه ۳۰ یا حتی ۲۰ سالگی زندگی می افتد که می تواند فرد را خیلی نگران و ناراحت کند. علت این اتفاق ممکن است به صورت دقیق مشخص نباشد اما تنها می توان گفت که کم شدن رنگدانه ها باعث سفید شدن و خاکستری شدن موها می شوند. شاید سبک زندگی، رژیم غذایی، آلودگی های محیطی و … بر رنگدانه های مو تاثیر منفی بگذارند و باعث سفید شدن موها شوند به همین دلیل است که می خواهیم برای جلوگیری از سفید شدن موها توصیه هایی به شما بکنیم تا جایی که امکان دارد این روند را به تعویق بیندازید.

سفید شدن موها یکی از مشکلات شایع در زنان و مردان است که بسیاری از افراد به دنبال این هستند که این مشکل را پیشگیری یا کاهش دهند. در ادامه به برخی از توصیه های مهم برای جلوگیری از سفید شدن موها می پردازیم:

  • مصرف غذاهای حاوی ویتامین B12: این ویتامین یکی از عوامل مهم در حفظ سلامتی موها است و کمبود آن می تواند باعث سفید شدن موها شود. برخی از منابع غذایی که حاوی ویتامین B12 هستند شامل گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی هستند.
  • استفاده از محصولات حاوی آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان ها به عنوان موادی که از کاهش اکسیداسیون و خرابی سلول های بدن جلوگیری می کنند شناخته می شوند. برای جلوگیری از سفید شدن موها، از محصولات حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین C، E و بتا کاروتن استفاده کنید.
  • استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی مناسب: استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی با فرمولاسیون های حاوی عناصری مانند روغن نارگیل، عصاره آلوئه ورا و پروتئین های مو، می تواند در جلوگیری از سفید شدن موها موثر باشد.
  • رعایت یک رژیم غذایی سالم: رعایت یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است، می تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند.
  • کاهش استفاده از مواد شیمیایی: استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو، حالت دهنده ها و مواد شستشوی مو با فرمولاسیون های قوی می تواند موجب آسیب به سلامتی موها شود و باعث سفید شدن آنها شود. بنابراین، استفاده کمتر از این محصولات می تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند.

به رژیم غذایی خود توجه کنید.

رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت تمامی اندام های انسان از جمله مو دارد.

  • پروتئین: اگر می خواهید بر روی فولیکول های موهایتان تاثیر خوبی بگذارید بهتر است از پروتئین های بدون چربی استفاده نمایید زیرا آن ها به سلامتی و بازسازی ارگان های بدن کمک می کنند. غذاهای زیر سرشار از پروتئین هستند: ماهی، بوقلمون، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، لبنیات کم چرب، گوشت گاو بدون چربی، عدس، نخود فرنگی، ماهی سالمون و تن.
  • ویتامین D: این ویتامین هم در رشد مو تاثیر دارد و هم آن که از سفید شدن آن جلوگیری می کند. با مصرف ماهی، قارچ، ماست و شیر سویا می توان تا حدی این ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کرد البته با قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز این ویتامین در بدن تامین می شود اما ممکن است اشعه های ماوراء بنفش خورشید به شما آسیب وارد کند.
  • آهن و زینک: کمبود آهن و زینک می تواند در سفید شدن موها تاثیر داشته باشد به همین دلیل توصیه می کنیم از گوشت قرمز، عدس، سویا، پرتقال و … استفاده کنید.
  • مس: برای آن که از لحاظ منابع مس در بدن با کمبود مواجه نشوید می توانید از مواد زیر استفاده کنید: آجیل، سیب زمینی شیرین، اسفناج، تخمه آفتابگردان، ریحان، مرزنجوش و جعفری.
  • بیوتین: خانواده ویتامین B می تواند روند سفید شدن موها را به عقب بیندازد. کمبود بیوتین در بدن نادر است اما اگر بدن با کمبود آن مواجه شود دچار مشکلاتی در رشد مو و رنگدانه های آن می شود. برای تامین این ویتامین می توانید از این مواد غذایی استفاده نمایید: جگر و قلوه، زرده تخم مرغ، سویا، آجیل مخصوصا بادام و گردو، حبوبات، موز، غلات کامل، قارچ، گل کلم.
  • اسید های چرب امگا ۳: این مواد اسیدهای چرب اشباع نشده ای می باشند که در مواد غذایی زیر وجود دارند: ماهی تن، ماهی سالمون، گردو، سبزیجات برگ دار، روغن بذر کتان. بدن نمی تواند اسید های چرب را تولید به همین دلیل باید از طریق مواد غذایی دریافت شوند. این مواد علاوه بر جلوگیری از سفید شدن موها می توانند گردش خون را افزایش داده پوست سر را مرطوب نگه دارند و از خشکی و شوره سر جلوگیری کنند.

از استرس دوری کنید.

اگر می خواهید رنگ موهایتان زودتر از موعد سفید نشود سعی کنید از استرس دوری کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است استرس باعث می شود حدود ۵ تا ۱۰ زودتر موها ملانین خود را از دست بدهند و روند سفید شدن موها جلو بیفتد.

درمان خانگی برای جلوگیری از سفید شدن مو

می توانید با کمک مواد طبیعی و با قیمت مناسب در منزل، روش هایی را برای جلوگیری از سفید شدن مو اجرا کنید. در ادامه برخی از این درمان ها را نام می بریم:

  • چای سیاه: استفاده از چای سیاه برای درمان خاکستری شدن موها خارج از موعد تاثیر دارد اما مراقب باشید بیش از حد مصرف نشود زیرا می تواند تاثیر منفی بگذارد. برای این کار می توانید چای سیاه را بجوشانید و بعد از سرد شدن آن را به موهای خود اسپری نمایید.
  •  روغن نارگیل و لیمو: روغن نارگیل و آب لیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و به موهای خود بمالید و به آرامی ماساژ بدهید. بعد از گذشت یک ساعت موهایتان را با شامپو بشویید
  • دانه کنجد: دانه های کنجد می توانند از سفید شدن موها و ریزش آن ها جلوگیری نمایند. برای این منظور ابتدا دانه های کنجد را به مدت یک ساعت در آب بخیسانید سپس آن ها را له کنید تا شبیه خمیر شوند. خمیر را به موهای خود بمالید و ماساژ دهید. بعد از گذشت یک ساعت موهایتان را بشویید.
  • گل سرشور: گل سرشور علاوه بر جلوگیری از سفید شدن موها از سر درد، بی خوابی و التهاب چشم ها نیز جلوگیری می نماید. این خاک را با آب مخلوط نمایید. سپس از صافی رد کنید سپس آن را بر روی موهایتان بمالید.
  • پیاز و آب لیمو: بیشتر مواد غذایی که برای موها لازم است در آب پیاز موجود است و زمانی که با آب لیمو ترکیب می شود می تواند در درمان ریزش مو و شوره سر موثر باشد. برای این منظور باید ۳ قاشق چای خوری آب پیاز را با ۲ قاشق چای خوری آب لیمو ترکیب کنید و سپس بر روی موهای خود بمالید. ۳۰ دقیقه به آن فرصت بدهید و سپس موهایتان را با آب ولرم بشویید. می توانید در هفته ۲ تا ۳ بار از این ترکیب استفاده نمایید.
  • روغن کرچک: روغن کرچک اثرات خوبی بر روی مو دارد از جمله این که از ریزش مو جلوگیری می کند، مو ها را تقویت کرده و تارهای ان را ضخیم می کند. در رشد مو ها موثر است و همچنین رنگدانه های مو را افزایش می دهد. برای بهره مند شدن از تاثیرات روغن کرچک بر روی موهایتان ۳ قاشق غذا خوری روغن کرچک را با یک قاشق غذا خوری روغن جوجوبا و سه قطره روغن نعناع ترکیب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی موهایتان قرار دهید سپس سرتان را با شامپو بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید ابتدا ۳ تا ۴ بار در هفته از این مخلوط استفاده کنید و بعد از دیدن نتیجه دلخواه یک بار در هفته استفاده نمایید.

دیدن تارهای سفید مو قبل در سنین جوانی اتفاقی ناخوشایند است که می تواند علل مختلفی از جمله ژنتیک، تغذیه، سبک زندگی و … داشته باشد. شاید برخی از علل از اختیار ما بیرون باشد اما حداقل می توانیم تا جایی که می توانیم و از دستمان بر می آید مراقب سلامت موهایمان باشیم.

سیگار نکشید

همه ارگان های بدن از جمله مو برای سلامت خود نیاز دارند تا گردش خون به خوبی در آن ها اتفاق بیفتد. اما سیگار در این روند تاثیرات بدی دارد یعنی می تواند باعث منقبض شدن رگ های خونی شود در نتیجه با کاهش گردش خون، سلامت فولیکول های مو به خطر بیفتد و در این صورت است که رنگدانه های مو کم می شوند.

دسته بندی مقالات
برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی