روش های جلوگیری از حساسیت به لوازم آرایشی

روش های جلوگیری از حساسیت به لوازم آرایشی

یکی از مشکلاتی که خانم ها ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شوند، حساسیت به لوازم آرایشی است. برخی از ترکیبات موجود در لوازم آرایشی می تواند حساسیت زا باشد و برخی از پوست ها چون حساس تر از بقیه هستند، به این مواد واکنش نشان می دهند. در این مقاله به بررسی حساسیت به لوازم آرایشی و راه های جلوگیری از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

 حساسیت به لوازم آرایشی چگونه است ؟

در هنگام استفاده از برخی از لوازم آرایشی، ممکن است اختلالاتی در پوست و چشم ها ایجاد شود به عنوان مثال پوست دچار خشکی، قرمزی، خارش و جوش شود، چشم ها قرمز شوند، مژه ها دچار ریزش شوند و … همه موارد ناخوشایندی که بعد از استفاده از لوازم آرایش در ما ایجاد می شود، حساسیت می گویند.

حساسیت به لوازم آرایشی چه انواعی دارد؟

در یک تقسیم بندی می توان حساسیت به لوازم آرایشی را به سه دسته تقسیم کرد. البته تشخیص نوع این حساسیت ها می تواند کار مشکلی باشد و یا در برخی از موارد ترکیبی از دو نوع حساسیت باشد. در ادامه این حساسیت ها را بررسی می کنیم تا در تشخیص آن کمکی به شما بکنیم.

درماتیت تماسی آلرژیک

زمانی که ماده حساسیت زا وارد سیستم ایمنی بدن شود، این نوع آلرژی بروز پیدا می کند و علائم آن در سراسر بدن مشاهده خواهد شد. برخی از علائم این حساسیت عبارتند از قرمز شدن، خارش، ورم کردن و … همانطور که گفتیم علائم این نوع حساسیت در تمامی قسمت های بدن قابل مشاهده است اما بیشتر در صورت و قسمت هایی که از لوازم آرایشی استفاده شده، دیده می شوند.

 درماتیت تماسی تحریکی

نوع دیگر حساسیت های لوازم آرایشی، درماتیت تماسی است که موجب شدت یافتن تحریک های پوستی می شود. این حساسیت وقتی اتفاق می افتد که قبلا پوست تحریک شده است و اکنون استفاده از لوازم آرایش باعث تشدید آن شده است. در این شرایط ممکن است پوست سوزش داشته باشد و یا این که تاول بزند.

درماتیت با فوتوکوتاست

یکی دیگر از انواع حساسیت های لوازم آرایشی، وقتی است که فرد در معرض نور خورشید قرار می گیرد. به عبارت دیگر ماده ای آلرژی زا در لوازم آرایش مصرفی وجود دارد که وقتی در برابر نور خورشید قرار می گیرد با آن واکنش داده و موجب التهاب پوستی می شود.

چه موادی در لوازم آرایشی حساسیت زا هستند؟

لوازم آرایشی تنوع بسیار زیادی دارند که قاعدتا هر کدام از آن ها فرمول ساخت متفاوتی دارند. به طور کلی برخی از موادی که امکان ایجاد حساسیت در فرد را افزایش می دهند عبارتند از:

عطر ها

یکی از موادی که در ایجاد حساسیت نقش زیادی دارند، عطر های مصنوعی می باشند. امروزه بیشتر از ۵ هزار نوع عطر در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، شامپو، نرم کننده، مرطوب کننده، کرم پودر، ریمل، رژ لب و … محصولاتی هستند که در آن ها از عطر های مصنوعی استفاده می شود. عطرها می توانند ایجاد درماتیت تماسی در فرد کنند.

مواد نگه دارنده

محصولات آرایشی که در ترکیبات خود آب دارند باید از مواد نگه دارنده استفاده کنند تا از رشد باکتری ها و قارچ ها در آن ها جلوگیری بشود. پارابن، فرمالدئید و … برخی از مواد نگه دارنده محصولات آرایشی هستند. این مواد نیز می توانند باعث ایجاد درماتیت تماسی در فرد شوند.

 چگونه از حساسیت های لوازم آرایشی دوری کنیم؟

درب محصولات را به خوبی ببندید.

باز ماندن درب این محصولات باعث رشد باکتری و قارچ در آن ها می شود که در این صورت به محض برخورد با پوست، حساسیت های مختلفی را ایجاد خواهند کرد. در موارد دیگر هوا به داخل محصول نفوذ می کنند و از کیفیت آن می کاهد و در هنگام استفاده از آن ها، حساسیت را به دنبال دارد.

لوازم آرایشی قدیمی را دور بیندازید.

مدتی یک بار لوازم آرایشی خود را بررسی کنید. آن هایی که در رنگ، بو و حالتشان تغییری ایجاد شده و نشانه هایی از فاسد شدن دارند یا این که از تاریخ انقضایشان گذشته است را دور بریزید.

قبل از آرایش کردن دست هایتان را بشویید.

برخی از لوازم آرایشی با دست و انگشتان برخورد دارد به همین دلیل بهتر است قبل از شروع به کار، دستتان را بشویید تا از انتقال باکتری و آلودگی به لوازم آرایشی و سپس به صورتتان جلوگیری کرده باشید.

لوازم آرایشی جزء وسایل شخصی هستند.

لوازم آرایشی مستقیما با پوست و چشم ها در ارتباط است به همین دلیل باید به صورت شخصی استفاده بشوند زیرا امکان انتقال میکروب و بیماری های پوستی از این طریق بسیار راحت است.

سعی کنید لوازم آرایشی معطر نخرید.

همانطور که گفتیم عطرهای مصنوعی یکی از عوامل حساسیت زا هستند به همین دلیل تا جایی که امکان دارد سعی کنید لوازم آرایشی خریداری کنید که معطر نیستند تا از این نوع حساسیت ها دور بمانید.

در زمان حساسیت آرایش نکنید.

پوست و چشم های خود را بررسی کنید. در صورتی که علائم نشان دهنده حساسیت در آن ها مشاهده کردید بهتر است صبر کنید و از آرایش کردن خودداری نمایید. زمانی که علائم بر طرف شد و چشم ها و پوستتان به حالت قبل برگشت می توانید دوباره آرایش کنید.

لوازم آرایشی خود را دور از نور خورشید و در محیط خنک نگه داری کنید.

نور خورشید می تواند در برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی، واکنش های شیمیایی ایجاد کند و باعث تغییر در مواد آن ها شود. در این صورت به تدریج کیفیت این مواد از دست می رود و تبدیل به مواد حساسیت زا می شوند. حرارت خورشید و یا شوفاژ نیز می تواند بر کیفیت لوازم آرایشی اثر منفی بگذارد و حتی برخی از آن ها مانند اسپری ها در اثر حرارت می توانند منفجر شوند به همین دلیل اگر لازم آرایشی خود را در جایی گذاشته اید که نور آفتاب وجود دارد و گرم است، سریعا آن ها را جابجا کنید و به محل سایه و خنکی منتقل کنید.

به برچسب وزارت بهداشت بر روی محصولات توجه کنید.

سعی کنید همیشه لوازم آرایشی اصل و معتبر خریداری کنید. درست است که قیمت این محصولات بالا است اما هیچارزش به خطر انداختن سلامتی شما را ندارد. در هنگام خرید این محصولات به برچسب وزارت بهداشت و آرم سلامت بر روی آن ها توجه داشته باشید.

محصولات را تست کنید.

قبل از آن که اقدام به خرید لوازم آرایشی کنید مقداری از آن ها بر روی قسمتی از پوست دستتان تست کنید. در صورتی که بعد از گذشت یک تا سه روز علائم بخصوصی را مشاهده نکردید، یعنی به آن محصول حساسیت ندارید. البته این نتیجه برای شرایط فعلی شماست و با تغییر شرایط شما، نتیجه هم تغییر خواهد کرد.

دسته بندی مقالات
برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی