نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش چیست؟

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش

پوست یکی از حساس ترین و مهم ترین ارگان های بدن محسوب می شود که نیاز به مراقبت دارد. از آن جایی که لوازم آرایش به طور مستقیم با پوست در ارتباط است باید مراقب سلامت آن ها باشید و از مصرف لوازم آرایش تقلبی و فاسد خودداری کنید تا از بروز آسیب های خطرناک بر پوستتان جلوگیری شود. بله درست است. لوازم آرایش هم مانند خیلی از لوازم مصرفی ما دارای تاریخ انقضا هستند و در صورت رد شدن آن تاریخ نباید دیگر استفاده شوند. اکنون به این می پردازیم که نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش چیست؟

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش می تواند به صورت مختلف از جمله تغییر رنگ، بوی نامطبوع، خشک شدن و یا ترکیدن محصولات، بروز حساسیت های پوستی، تغییر در قوام و کیفیت محصول و حتی بروز علائم تحریک در پوست و چشم ها باشد.

اگر به هر دلیلی احساس کنید که لوازم آرایشی شما به هر نحوی فاسد شده است، بهتر است از استفاده از آن خودداری کنید و آن را دور بیندازید. همچنین، برخی از لوازم آرایشی، به خصوص ماسک های صورت و ابزارهای آرایشی مثل برس و اسفنج، می توانند منابع خوبی برای رشد و سرعت گیری باکتری ها و قارچ ها باشند.

بنابراین از تمیز نگه داشتن لوازم آرایشی و استفاده از محصولات با تاریخ انقضای مناسب و همچنین جلوگیری از استفاده یکسان بر روی پوست، می توان بهداشت و سلامت پوست خود را حفظ کرد.

کرم پودر

اکثر کرم پودر ها بر پایه آب هستند و این یعنی محل مناسبی برای باکتری ها می باشند. کرم پودری که هنوز بسته بندی آن باز نشده است تا حدود ۲ سال هم می توان از آن نگه داری کرد اما اگر بسته بندی آن باز شود ۶ ماه تا حدود یک سال می توان از آن استفاده کرد. کرم پودرتان را از محیط های مرطوب، پر نور و گرم دور نگه دارید زیرا در این محیط ها رشد باکتری ها افزایش می یابد و به طور کلی کرم پودرتان را آلوده می کند. در صورت فاسد شدن کرم پودر، رنگ و بوی آن تغییر می کند. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید از مصرف

آن خودداری کنید چون احتمال بروز جوش و آکنه را در پوستتان افزایش می دهد و ممکن است موجب حساسیت و قرمزی آن شود.

پنکیک

احتمال فاسد شدن پنکیک ها کم است اما اگر از مواد گیاهی ساخته شده باشند مقدار کمی آب دارند که همین موجب فساد آن ها می شود. در غیر این صورت می توان تا حدود ۲ سال از پنکیک استفاده کرد. در صورتی که در ترکیبات پنکیک از موادی مانند بامبو، بابونه، آلوئه ورا، چای سبز و …  یعنی گیاهی است و باید آن را در محیط خشک و خنک نگهداری نمایید. شاید تشخیص پنکیک فاسد، سخت باشد اما گاهی نشانه هایی مانند تغییر رنگ و تغییر بافت در آن ها مشاهده می شود که نشانه ای از فاسد شدن آن ها می باشد.

ریمل

یکی از اجزاء خیلی مهم و خیلی حساس در بدن، چشم ها هستند به همین دلیل باید خیلی مراقب لوازم آرایشی که در ارتباط با چشم ها هستند باشید. یکی از این موارد، ریمل است که باید در فواصل کوتاه تری آن را دور انداخت. ریمل محل مناسبی برای اجتماع باکتری ها است که با هر بار استفاده از آن ممکن است به چشم ها و پلک ها منتقل شوند و باعث ایجاد عفونت های چشمی، گل مژه، خارش، قرمزی، حساسیت و … شوند.

ریمل باید حداکثر تا ۶ ماه استفاده شود زیرا زمانی که در ریمل باز می شود اکسیژن وارد آن شده و رشد باکتری ها در آن شروع می شود. وقتی ریمل فاسد می شود بوی آن شبیه بوی گازوئیل می شود. اگر در چشمتان احساس ناراحتی کردید بهتر است تمامی لوازم آرایشی که مربوط به چشم است را دور بیندازید زیرا ممکن است آلودگی به همه آن ها سرایت کرده باشد. بعد از گذشت یک تا ۲ روز اگر مشکلتان برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

رژ لب

در رژ لب آب وجود ندارد در نتیجه احتمال فاسد شدن آن ها کم است اما به دلیل ارتباط زیاد آن با لب ها بهتر است هر سال عوض شوند. در صورت بیماری، رژ لبتان را دور بیندازید. از آن جایی که در رژ لب ها مواد روغنی وجود دارد در صورت فساد، بوی روغن مانده می دهند. نشانه ای دیگر فاسد شدن رژ لب تغییر رنگ و بافت آن است که به راحتی بر روی لب نمی نشیند و سفتی و ناصافی آن به خوبی حس خواهد شد.

رژ گونه

رژ گونه ها اغلب پودری هستند اما در صورتی که گیاهی هستند و یا در ترکیبات آن ها آب وجود دارد باید در نگه داری آن ها دقت بیشتری داشته باشید. رژ گونه را در محیطی خشک و به دور از گرما و رطوبت نگه داری کنید. برس رژ گونه را مرتب بشویید تا از رشد باکتری در لا به لای آن و سپس انتقال آن به رژ گونه جلوگیری شود. در صورتی که رژ گونه بافتی سفت پیدا کرد یعنی فاسد شده و باید رژ گونه جدید بخرید.

سایه

سایه چشم هم باید به طور مرتب تعویض شوند. بهتر است هر ۳ ماه یک بار آن ها را دور بیندازید زیرا احتمال ورود باکتری به آن ها و سپس انتقال آن به چشم ها زیاد است. با این حال سایه های پودری احتمال ایجاد و رشد باکتری در آن ها کم است و بیشتر باید در مورد سایه های کرمی دقت داشته باشید. تغییر رنگ و بو در سایه ها نشان از فساد آن ها می باشد. در صورتی که با دست سایه می زنید حتما دستان خود را قبل از سایه زدن بشویید.

خط چشم

خط چشم مایع و مداد را هر ۳ ماه یک بار تعویض نمایید. می توانید برای جلوگیری از انتقال باکتری به چشم، قبل از هر بار استفاده مداد چشم را بتراشید. درصورتی خط چشم لایه لایه شده و بافت اصلی خود را از دست داده است یعنی زمان تعویض آن فرا رسیده است.

نکات کلی و مهم درباره لوازم آرایشی

  • به تاریخ تولید و انقضا درج شده بر روی محصولات آرایشی دقت کنید و زمان سر آمدن آن، دیگر از آن ها استفاده نکنید.
  • قلموها، برس ها و پد هایی که در هنگام آرایش استفاده می کنید را به طور مرتب بشویید و سپس خشک کنید تا از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری شود.
  • همه لوازم آرایش خود را در محیط خشک و خنک نگه داری کنید.
  • لوازم آرایش لوازمی شخصی محسوب می شوند پس هرگز آن ها را به دیگران ندهید.
  • بعد از استفاده از لوازم آرایشی در آن ها را محکم ببندید.
  • لوازم آرایشی که با دست از آن برداشته می شود مانند کرم های کاسه ای، زود تر فاسد و آلوده می شوند به همین دلیل بیشتر مراقب باشید و قبل از استفاده از آن ها، دستان خود را خوب بشویید.
  • در هنگام خرید لوازم آرایشی تهیه کنید که حجم کمی داشته و متناسب با نیازتان باشد تا به موقع و طی همان زمان مصرفی، بتوانید از آن ها استفاده کنید.
دسته بندی مقالات
برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی