برای سفیدتر نشان دادن دندان ها چه تکنیک هایی به کار ببریم؟

برای سفیدتر نشان دادن دندان ها چه تکنیک هایی به کار ببریم

لبخند یکی از عواملی است که نقش مهمی در زیبایی چهره دارد به همین دلیل است که در هنگام عکس گرفتن به ما می گویند لبخند بزنید. اما همه دوست ندارند لبخند بزنند زیرا از زرد بودن دندان هایشان ناراحت اند و دوست ندارند خیلی به چشم بیاید. زرد شدن دندان اگر به علت جنس آن ها نباشد به خاطر تغذیه ای است که در طول روز فرد دارد. به همین دلیل به تغییراتی در سبک زندگی می توان زردی دندان ها را از بین برد.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

لکه هایی بر روی مینای دندان و در قسمت پایین تر دندان ها ایجاد می شود و باعث زرد شدن آن ها می شود. آن چه که ما در ظاهر دندان می بینیم مینای دندان نام دارد که جنس سخت و محکمی دارد. زیر مینای دندان عاج وجود دارد که به رنگ قهوه ای کم رنگ می باشد. اگر مینا تخریب شود عاج دیده می شود چیزی که در بزرگسالان رواج دارد. افزایش سن، مصرف مواد غذایی که باعث لک شدن و پوسیدگی دندان ها می شوند، ژنتیک از علل نازک شدن مینای دندان ها می باشد.

برای جلوگیری از نازک شدن مینای دندان و زرد شدن آن ها کارهای زیر را انجام ندهید:

  • از مصرف نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه خودداری کنید و یا مصرف آن ها را کاهش دهید.
  • سیگار نکشید.
  • مصرف مواد غذایی فراوری شده که احتمال اسیدی بودن بالایی دارند را کاهش دهید مانند شکلات ها، برخی از نوشیدنی ها مثل نوشابه، بعضی از میوه ها و …
  • از خشک شدن دهانتان خودداری کنید.
  • با دهان نفس نکشید زیرا بزاق دهان کاهش یافته و نمی گذارد دندان ها مرطوب بماند در نتیجه مینای دندان آسیب می بیند.
  • تا جایی که امکان دارد آنتی بیوتیک مصرف نکنید.
  • از مصرف بیش از حد فلوراید خودداری کنید.

تکنیک هایی برای سفید نشان دادن دندان ها

بعد از هر بار وعده غذایی مسواک بزنید.

ما طبق وعده های غذایی که می خوریم باید مسواک بزنیم یعنی چون به طور معمول روزی سه وعده غذا می خوریم باید حداقل روزی سه بار مسواک بزنیم. بهتر است برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به مینای دندان، روش صحیح مسواک زدن را بیاموزیم.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص زیادی است که یکی از آن ها آنتی باکتریال بودن آن است که باعث تمیز شدن دهان و دندان می شود در نتیجه توان از بین بردن لکه های روی دندان را دارد. سرکه سیب می تواند لکه هایی که به علت قهوه و نیکوتین ایجاد شده اند را از بین ببرد. برای سفید شدن دندان از این طریق باید به طور مرتب از سرکه سیب استفاده شود تا نتیجه به خوبی حاصل شود. حداکثر یک ماه از آن استفاده کنید و مراقب باشید بیشتر از این نشود. سرکه سیب را به آرامی با انگشتان خود به مدت یک دقیقه بر روی دندان ها بمالید و سپس دهانتان را آب کشی کنید. اگر مسواک بزنید که عالی است و اجازه نمی دهد که خاصیت اسیدی سرکه سیب به دندان هایتان آسیب بزند.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین می تواند لکه های زرد بر روی دندان ها را به آرامی از بین ببرد و حتی باکتری های موجود در دهانتان را از نیز نابود کند به همین دلیل است که جوش شیرین هم دندان ها را تمیز می کند و هم آن ها را از پوسیدگی حفظ می نماید.

استفاده از پوست لیمو ترش یا پرتقال

پوست مرکبات مانند پرتقال، لیمو ترش مانند سرکه سیب دارای اسید های مفید است که می تواند باعث سفید شدن دندان شود. اما مراقب باشید در مصرف این مواد زیاده روی نکنید زیرا همانطور که گفتیم این مواد دارای خاصیت اسیدی هستند که در صورت زیاده روی در مصرف، می توانند نتیجه عکس داده و مینای دندان ها را تخریب کنند. پوست این میوه ها را بر روی دندان خود بکشید و سپس دهانتان را به خوبی آب کشی کنید. می توانید از دهان شویه هیدروژن پراکسید نیز استفاده نمایید.

استفاده از پوست موز

پوست موز را بشویید و به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس آن را از داخل بر روی دندان هایتان بکشید. حدودا به مدت یک دقیقه این کار را انجام دهید و در آخر دهانتان را آب کشی نمایید. پوست موز مواد معدنی مانند پتاسیم و منگنز دارد که باعث سفید شدن دندان ها می شوند.

استفاده از روغن نارگیل

بعد از مسواک زدن، یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در دهانتان بچرخانید. این کار را می توانید ۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید. یا این که می توانید روغن نارگیل بر روی خمیر دندانتان بریزید و سپس مسواک بزنید. حتی می توانید روغن نارگیل را با انگشتان خود بر روی دندان ها بمالید. روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی دارد که علاوه بر تمیز کردن دندان ها، از لثه ها محافظت می کند.

استفاده از زغال فعال

زغال فعال دارای روزنه هایی است که می تواند مایعات را از درون آن ها عبور دهد. زغال فعال می تواند پلاک ها و ذرات ریز میکروسکوپی را که باعث زرد شدن دندان ها شده به خود جذب کند و این گونه باعث سفید شدن آن ها شود. در این روش مسواکتان را مرطوب کنید و پودر زغال فعال بر روی آن بزنید و سپس مسواک بزنید. بعد از این دهانتان را آب کشی کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید تا آبی که بیرون می آید شفاف باشد.

استفاده از مواد غذایی مفید

یکی از میوه هایی که باعث سفید شدن دندان ها می شود توت فرنگی است. توت فرنگی آنتی اکسیدان و مواد مفیدی دارد که باعث درخشش و سفیدی دندان ها می شوند. سایر مواد غذایی که برای سفید شدن دندان و حفاظت از لثه مفید است عبارتند از:

  • مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر، ماست و …
  • قارچ
  • تخم مرغ محلی
  • مواد غذایی حاوی منیزیم و پتاسیم مانند گلابی، سیب، سبزیجاتی که برگ تیره دارند و …
  • کرفس
  • گردو و بادام
  • سیب زمینی شیرین
  • هویج
  • کدو حلوایی

در صورتی که از هر ماده ی اسیدی برای تمیز شدن دندان هایتان استفاده می کنید و یا این که از مواد غذایی استفاده می کنید که اسیدی هستند حسابی مراقب باشید. در صورت مصرف بیش از حد این مواد آسیب زیادی به مینای دندان ها وارد می شود. فواصل استفاده از این مواد را زیاد کنید و بعد از هر بار استفاده دندان هایتان را به خوبی بشویید.

دسته بندی مقالات
برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی