در انتخاب لنز به چه نکاتی توجه کنیم

در انتخاب لنز به چه نکاتی توجه کنیم

یکی از اجزاء صورت که نقش مهمی در زیبایی چهره افراد دارد، لنز چشم است. برخی از افراد از لنز های طبی استفاده می کنند و برخی نیز فقط برای زیبایی بیشتر از لنز های رنگی استفاده می کنند. اگر قصد خرید و انتخاب لنز دارید باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. در این مقاله سعی در بیان این نکات داریم تا شما اطلاعات خوبی در این رابطه کسب کنید. پس با ما همراه باشید.

 لنز چشم چیست؟

به دیسک هایی که خمیده اند و از جنس پلاستیک هستند و بسیار نازک و شفاف هستند و بر روی لایه اشکی در سطح قرنیه قرار داده می شوند، لنز می گویند. به طور کلی لنز یا برای هدف پزشکی استفاده می شود و یا جنبه زیبایی دارد.

 لنز چه مزایایی دارد؟

  • استفاده از لنز بسیار راحت است.
  • دید فرد همیشه و در هر شرایط آب و هوایی یکسان است و مثلا در سرما مانند عینک بخار گرفته نمی شود.
  • برخی ها معتقدند که عینک زیبایی آن ها را گرفته است در صورتی که لنز اصلا دیده نمی شود.
  • برای برخی از افراد لنز عملکرد بهتری نسبت به عینک دارد.
  • لنز در اجزاء صورت مانند بینی و گوش خستگی و تغییر حالت ایجاد نمی کند.
  • برای افرادی که مشاغلی دارند و استفاده از عینک کارشان را سخت می کند، لنز گزینه مناسبی است.

لنز چه معایبی دارد؟

  • نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت و استفاده طولانی مدت از آن، احتمال عفونت چشم وجود دارد.
  • برخی از افراد که بیماری هایی مانند دیابت، پر کاری تیروئید دارند نمی توانند از لنز استفاده کنند.
  • افرادی که برخی از بیماری های چشمی مانند بلفاریت دارند نمی توانند از لنز استفاده کنند.

انواع لنز

در یک تقسیم بندی کلی، لنز ها به دو دسته تقسیم می شوند: لنز طبی و لنز غیر طبی. لنز طبی برای رفع عیوب چشم و مشکلات بینایی و برای رفع نیاز به عینک مورد استفاده قرار می گیرد. اما لنز های غیر طبی هم داریم که رنگی هستند و جنبه زیبایی دارند.

در انتخاب لنز به نکات زیر توجه داشته باشید:

به تاریخ مصرف لنز توجه کنید.

لنز ها از نظر مدت مصرف دارای تاریخ هستند به همین دلیل در هنگام خرید باید به تاریخ آن ها توجه داشته باشید و طبق نیازتان خرید انجام دهید. لنز ها از این نظر روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالانه هستند. در واقع باید توجه داشته باشید این تاریخ به معنای تاریخ انقضای لنز نیست بلکه به معنای تاریخ مصرف شما از لنز است.

توجه داشته باشید که هیچ نوع لنزی را بیشتر از ۸ ساعت بر روی چشم خود قرار ندهید و حتما قبل از خواب لنزتان را از چشم هایتان خارج کنید.

به انواع لنز و ویژگی های آن ها توجه داشته باشید.

در یک تقسیم بندی دیگر لنز به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شود. لنز های نرم شاید انتخاب خیلی از افرادی باشد که می خواهند عینک را کنار بگذارند زیرا همانطور که از نامشان مشخص است بسیار راحت و سازگار هستند یعنی انعطاف پذیری خوبی دارند و به راحتی سازگار با انحنای قرنیه می شوند. البته دوام این نوع لنز ها کمتر است و آلودگی را بیشتر به خود جذب می کنند و امکان پاره شدن آن ها بیشتر است.

اما نوع دیگر لنز، لنز سخت است. لنز های سخت از لحاظ ساخت، قدیمی تر از لنز های نرم هستند اما ماندگاری بالاتری نسبت به لنز نرم دارند و عیوب انکساری چشم را بهتر از لنز درمان بهبود می بخشند. بعضی از افراد با لنز نرم دچار تاری دید می شوند که البته استفاده از لنز سخت این مشکل را ندارد.

قبل از خرید، نیاز خود را بررسی کنید.

طبق ویژگی هایی که از لنز ها گفتیم، شما باید مشخص کنید که چه نوع لنزی را نیاز دارید. لنز طبی می خواهید و یا لنز زیبایی. اگر به دنبال لنز طبی هستید در واقع شما هر روزه به لنز خود احتیاج دارید به همین دلیل باید از لنز های سالانه و فصلی استفاده کنید. در صورتی که لنز زیبایی می خواهید و فقط قصد دارید برای یک مجلس و مهمانی از آن استفاده کنید، می توانید از لنز روزانه استفاده کنید.

مطابق چهره تان لنز رنگی تهیه کنید.

تعادل بین اجزاء مختلف صورت یعنی زیبایی به همین دلیل اگر می خواهید از لنز های رنگی استفاده بهتر است رنگی را انتخاب کنید که به صورتتان می آید و طبیعی به نظر می رسد. در انتخاب رنگ لنز باید به رنگ پوست و رنگ موهایتان توجه داشته باشید به عنوان مثال لنز عسلی یکی از رنگ های لنزی است که با اکثر رنگ ها و چهره ها در تناسب است و حالت طبیعی به چشم ها می دهد.

برند های مختلف لنز را بررسی کنید.

برای یک انتخاب خوب و مطمئن باید به تمام جوانب آن توجه داشته باشید. لنز هم چون با یکی از مهم ترین اعضای انسان در ارتباط است باید کیفیت خیلی خوبی داشته باشد. زمانی که برند های مختلف را بررسی می کند فاکتورهایی مانند اکسیژن رسانی، قطر لنز، انحنای لنز و … را مورد توجه قرار دهید. از معروف ترین برند های لنز می توان به این موارد اشاره کرد: ترسا لاکچری، سویتی، اپرا، سولکو، آرین، زایس، بلا و …

نکته

  • علاوه بر مسائلی که قبل از انتخاب لنز باید مورد توجه قرار دهید، باید نکاتی هم برای بعد از خرید لنز در نظر بگیرید.
  • نسبت به بهداشت و ضد عفونی کردن لنز ها باید خیلی دقت داشته باشید و از مایع لنزی استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشد زیرا در غیر این صورت باعث افت کیفیت لنز شما خواهد شد.
  • در هنگام گذاشتن لنز و خارج کردن آن باید دستانتان کاملا تمیز باشد تا امکان عفونت و انتقال میکروب به چشم ها وجود نداشته باشد.

چشم عضو خیلی مهم و حساسی است به همین دلیل سلامت آن را نباید فدای مسائلی مانند زیبایی و قیمت کم تر  و … کنیم. از محصولات با کیفیت هر چند گران تر استفاده کنیم بهتر است دچار یک عمر پشیمانی شویم.

دسته بندی مقالات
برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی