مزایا و عوارض کاشت ناخن چیست؟

مزایا و عوارض کاشت ناخن

یکی از اجزاء مهم در بدن انسان، ناخن ها هستند که جنبه زیبایی نیز برای افراد دارند و می توانند زیبایی دست خانم ها را افزایش دهند. امروزه یکی از راه هایی که مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفته است، روش کاشت ناخن است که در روش ها و رنگ های گوناگونی انجام می شود. در صورتی که کاشت ناخن اصولی و به شکل صحیح انجام نشود امکان ایجاد خطر برای فرد وجود دارد. به همین دلیل در این جا به مزایا و عوارض کاشت ناخن می پردازیم.

ناخن چیست؟

سلول های زنده پوست در انگشتان، ناخن ها را تولید می کنند. جنس ناخن از کراتین و پروتئین سفت شده می باشد یعنی همان چیزی که در پوست و مو نیز یافت می شود. ناخن دارای بخش های مختلفی است که عبارتند از:

  • صفحه ناخن که همان قسمتی است که قابل مشاهده است.
  • بستر ناخن که قسمت پوست زیر ناخن است.
  • کوتیکول که بافتی است که با صفحه همپوشانی داشت و در پایه ناخن دارای لبه است.
  • چین های ناخن که پوستی است که دور تا دور ناخن را گرفته و از آن محافظت می کند.
  • لونولا یا همان نیمه ماه سفید در قسمت پایه ناخن.
  • ماتریکس که به قسمت مخفی واحد ناخن در زیر کوتیکول می گویند.

رشد ناخن ها چگونه است؟

سرعت رشد ناخن ها به طور میانگین یک سانتی متر در ۱۰۰ روز می باشد. عوامل متعددی بر سرعت رشد ناخن موثر است عواملی مانند سن، تغذیه، جنس فرد، فصل و … به طور کلی می توان گفت ناخن های دست سرعت رشد بیشتری نسبت به ناخن های پا دارند، در فصل گرما سرعت رشد ناخن ها افزایش می یابد، جوانان سرعت رشد ناخن هایشان بیشتر است.

کاشت ناخن

اگر ظاهر ناخن هایتان عیب و نقصی دارد و یا این که از شکل آن ها رضایت ندارید می توانید ناخن بکارید. خیلی از خانم ها دوست دارند دست هایی زیبا و کشیده داشته باشند و در مهمانی ها و مجالس و مراسمات مختلف بدرخشند. در دنیای امروز درباره همه موارد زیبایی فکر شده است پس نگران نباشید زیرا شما می توانید ناخن هایی زیبا، با هر مدل و طرحی که دوست دارید، بکارید. کاشت ناخن مانند هر کار دیگری در کنار فواید و مزایایی که دارد می تواند عوارضی نیز داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از کاشت ناخن همه موارد را در نظر بگیرید.

انواع ناخن مصنوعی

همانطور که گفتیم کاشت ناخن با روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

ناخن اکریلیک

ناخن اکریلیک قدیمی ترین ناخن مصنوعی به حساب می آید. این مدل ناخن بر روی ناخن های طبیعی و خشک فرد چسبانده می شود. استحکام این مدل ناخن زیاد است به همین دلیل اگر جزء افرادی هستید که فعالیت زیادی دارید و امکان آسیب به ناخن هایتان وجود دارد، بهتر است از این مدل ناخن مصنوعی استفاده نمایید. ناخن اکریلیک از مونومر، اکریلیک مایع، پلیمر و اکریلیک پودر تشکیل شده است. به دلیل عدم تنفس ناخن های طبیعی در این روش، امکان ضعیف شدن و آسیب به ناخن ها وجود دارد.

ناخن ژله ای

ناخن های ژله ای از محبوبیت زیادی برخوردار است. در تولید ناخن ژله ای از اکریلیک در فرم ژله ای استفاده شده است. ژله بر روی ناخن های طبیعی فرد گذاشته می شود و سپس به کمک اشعه فرابنفش آن را خشک می کنند تا محکم شود. در این مدل ناخن مصنوعی، رشد ناخن های طبیعی فرد، باعث ایجاد خدشه بر زیبایی ناخن ها نخواهد شد.

ناخن ابریشمی

ناخن ابریشمی از ابریشم، کتان، فایبرگلاس و کاغذ ساخته می شود و بسیار سبک است به همین دلیل طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

ناخن مصنوعی خورشیدی

ناخن مصنوعی خورشیدی یا سولار مقاومت زیادی دارد به همین دلیل به خانم هایی که فعالین زیادی دارند این نوع ناخن مصنوعی پیشنهاد می شود.

کاشت ناخن چه مزایایی دارد؟

کاشت ناخن جنبه زیبایی دارد به همین دلیل افرادی که از ظاهر ناخن هایشان راضی نیستند اقدام به کاشت ناخن می کنند. در ادامه به سایر مزایای کاشت ناخن اشاره می کنیم.

  • خانم هایی که دارای ناخن های ضعیف و آسیب دیده هستند می توانند با کاشت ناخن، زیبایی را به دستان خود برگردانند.
  • به دلیل محکم بودن ناخن های اکریلیک، افرادی که عادت به جویدن ناخن دارند و از این مدل برای کاشت ناخن های خود استفاده کرده اند، دیگر نمی توانند این کار را انجام دهد. در واقع با کاشت ناخن هم آن ها را زیبا تر کرده اند و هم عادت ناخن جویدن را ترک خواهند کرد.
  • در صورتی که ناخن بشکند و آسیب ببیند به راحتی با کاشت ناخن قابل ترمیم می باشد.
  • کاشت ناخن، ماندگاری بالایی نسبت به ژلیش دارد.

کاشت ناخن چه عوارضی دارد؟

یکی از نکات مهم درباره کاشت ناخن، عوارض آن است که باید قبل از اقدام به کاشت، مورد بررسی قرار بگیرد. طبق سخنان پزشکان مختلف کاشت هر مدل ناخن می تواند عوارضی داشته باشد که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد عفونت های معمولی
  • ایجاد عفونت های قارچی
  • درماتیت یا اگزمای تماسی
  • تغییر شکل و فرم صفحه ناخن
  • شکننده شدن ناخن ها
  • آسیب و از بین رفتن صفحه اصلی ناخن
  • تغییر رنگ صفحه ناخن
  • ایجاد التهاب دور ناخن
  • انیکولیز یا کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر
  • نازک شدن سطح ناخن و به تدریج نفوذ مواد شیمیایی به پوست

شاید برخی از افراد تجربه کاشت ناخن را دارند و هیچگونه عارضه ای برایشان رخ نداده است. بهتر است بدانید در صورتی که به صورت مکرر از ناخن مصنوعی استفاده کنید و اجازه استراحت و دریافت اکسیژن به ناخن های طبیعی را ندهید امکان ایجاد این عوارض خیلی وجود دارد. بهتر است حداقل ۳ ماه به ناخن های طبیعی استراحت داده شود و در صورت تمایل، بعد از آن دوباره ناخن بکارید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که ناخن عضو مهمی در بدن است زیرا در صورت آسیب به آن و از بین رفتن لایه محافظتی آن، امکان ورود انواع میکروب ها و قارچ ها به پوست وجود دارد به همین دلیل بهتر است نزد مراکز معتبر بروید و از ناخن کارهای حرفه ای برای کاشت ناخن کمک بگیرید تا در این صورت احتمال بروز آسیب کمتر شود.

مشاوره رایگان درج آگهی