چه زمانی باید پاکسازی پوست انجام دهیم؟

چه زمانی باید پاکسازی پوست انجام دهیم

پوستتان شادابی خود را دست داده و کدر شده است یا حس می کنید آرایش به درستی روی پوستتان نمی نشیند، کرم پودر و لوازم آرایش مدام روی پوست شما حالت ماسیدگی به خود می گیرد و این موضوع شما را مورد آزار قرار داده است و یا روی پوست شما لک و جوش های جدیدی بروز می کند و پوستتان رو به تیرگی رفته و دلیل آن ر ا نمی دانید ؛ نگران نباشید شما فقط نیاز دارید پوست خود را پاکسازی کنید و یه روتین مخصوص و مناسب پوستتان را داشته باشید تا از مواردی که بالاتر به آن اشاره شد رهایی یابید .

پاکسازی پوست از جمله مواردی است که همیشه توسط پزشکان و متخصصان پوست و زیبایی و بیوتی اینفلوئنسرها به افراد توصیه می شود چرا که علاوه بر جلوگیری از تاثیرات منفی آلودگی هوا ویا باقی مانده ی لوازم آرایشی روی پوست به شادابی و روشن شدن پوست صورت بسیار کمک می کند.

پاکسازی پوست باید اصولی و بدون آسیب به بافت و رطوبت پوست صورت بگیرد به همین خاطر در این مسیر متخصصان و پزشکان پوست می توانند پاکسازی پوست را به بهترین شیوه و بدون آسیب برای شما انجام دهند گرچه می توان پاکسازی پوست را در خانه با استفاده از محصولاتی همچون لایه بردار ها ، اسکراب ها و … انجام داد و به نتیجه مطلوبی رسید . در اینجا ما به چگونگی پاکسازی پوست ، شناخـت بافت پوست ، مزیت های پاکسازی پوست و همچنین زمان پاکسازی پوست می پردازیم .

 

منظور از پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست یک روش مراقب از پوست است که سه هدف کلی را در این راه دنبال می کند که هر کدام از این اهداف فواید و تاثیرات مثبتی برای پوست دارند :

  • برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن (exfoliation)
  • پاکسازی آلودگی‌ها، چربی‌ها و مواد اضافی روی پوست
  • کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه یا بهبود خونرسانی

برداشت سلول‌های مرده :

بر روی پوست بدن و صورت انسان سلول هایی هستند که در سطحی ترین بخش پوست قرار دارد که به لایه های شاخی پوست معروف هستند و وظیفه محافظت از پوست بدن و اولین خط  دفاعی در برابر ویروس ها و عوامل بیماری زا محسوب می شوند.

به طور معمول بدن انسال هر ۳۰ روز یکبار سلول های شاخی خود را از سطح پوست حدف و سلول های شاخی جدید جایگزین میکند اما برخی اوقات این سلول های مرده روی پوست شما جمع شده و باقی می ماند که برداشت این سلول های مرده یا  اگزفولیشن به شما در سلامت و شادابی پوستتون کمک می کند .

اما در نظر داشته باشید که اگزفولیشن باید کاملا صحیح و اصولی انجام شود در غیر این صورت باعث التهاب پوستی و آسیب به بافت پوست می شود و در نهایت  شما دچار حساسیت پوستی و خارش و سوزش در ناحیه های مختلف پوستتون می شوید که ناشی از ، از بین رفتن رطوبت پوست است.

همه ما می دانیم پوستی که آبرسانی نشود و یا رطوبت خود را از دست بدهد دهیدراته (dehydrated) می شود و دهیدراته شدن پوست باعث تسریع پیری پوست و ظهور علایم پیری مثل چروک‌های عمیق می‌شود.

برداشت سلول‌های مرده

پاکسازی آلودگی‌ها، چربی‌ها :

روی پوست صورت به طور طبیعی گونه از چربی تولید و صورت توسط آن چربی پوشیده می شود که در حفظ رطوبت پوست موثراند و همچنین خواص ضد میکروبی دارند اما برخی اوقات روی پوست صورت افراد این چربی بیش از حد نیاز تجمع کرده و منافظ تنفسی پوست را می بندند و باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند.

پاکسازی می‌تواند چربی‌های اضافی صورت را حذف کند. به علاوه آلودگی‌ها و آلاینده‌هایی که به طور روزمره با آن‌ها در تماس هستیم، روی پوست می‌نشینند و باعث التهاب، بسته شدن منافذ می شوند را از بین ببرد.

محصولات پاکسازی پوست روی حذف چربی های پوست تمرکز دارند و مصرف کننده ها بدون داشتن این دانش به صورت افرادی از این محصول استفاده می کنند و چربی های صورت خود رو به کل از بین می برند به همین خاطر باید به یاد داشته باشیم که چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند. استفاده‌ی نادرست و بیش از حد از اسکراب‌ها یا لایه‌بردارها نه تنها به پوست شما کمک نمی‌کند؛ بلکه به آن آسیب هم می‌رساند.

پاکسازی آلودگی‌های پوست

کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه یا بهبود خون رسانی :

در پاکسازی پوست به علت حذف کردن چربی اضافه و سلول های مرده ، پوست رو به خشکی می رود از این رو نیاز است اخرین مرحله ی پاکسازی پوست، روی آبرسانی ، رطوبت رسانی و تغذیه پوست متمرکز شوید تا پوست شادابی و درخشندگی خود را از دست ندهد از این رو در مراحل پایانی پاکسازی از بخور های رطوبت رسان ، کرم و لوسیون های آبرسان و کرم های مغذی همچون ویتامین سی و دی و .. استفاده می شود تا به سلامت بافت ، روشنایی و کلاژن سازی پوست کمک کند .

کمک به پوست با آبرسانی

روش های پاکسازی پوست

روش های پاکسازی عمدتا به سه روش تقسیم می شوند که ممکن است به صورت ها نا مشابه در جاهای مختلفی توسط افراد های متخصص این کار انجام شود :

  • روش‌های خانگی: این روش‌ها را می‌توانید خودتان در خانه با استفاده از محصولات مربوطه یا حتی روش های گیاهی و طبیعی انجام دهید. این روش‌ها معمولاً باعث «پاکسازی سطحی پوست» می‌شوند.
  • روش‌های آرایشگاهی: این روش‌ها در آرایشگاه‌ها، مراکز سلامت پوست یا اسپاها انجام می‌شوند و معمولاً در آن‌ها از دستگاه بخور مخصوص، ماساژ و کرم‌های خاصی استفاده می‌شود. پاکسازی حاصل از این روش‌ها معمولاً قوی‌تر از پاکسازی خانگی است ولی باز هم به «پاکسازی عمیق» نمی‌رسند.
  • روش‌های کلینیکی: این روش‌ها باید توسط متخصص پوست یا تکنسین‌های دارای مدرک بهداشت و درمان انجام شود. روش‌های کلینیکی باعث پاکسازی عمیق پوست شده و خاصیت درمانی بیشتری دارند و با شیوه‌های مختلف انجام می‌شوند.

روتین پاکسازی باید به چه صورت باشد؟

اگر شما میخواهید یک روتین پاکسازی داشته باشید باید با توجه به نوع پوست خود و مشاوره گرفتن درمورد آن از افراد متخصص پوست یک روتین مناسب انتخاب کنید و از آن پیروی کنید اما توصیه ما به شما این است که پاکسازی صورت  را هر سه هفته یا یک بار در ماه انجام دهید چرا که این چرخه عمر پوست شما است. پس از سه یا چهار هفته ، سلول های پوست شما دوباره رشد می کنند. پاکسازی صورت به این روند کمک می کند و باعث میشود که پوست شما همیشه درخشان باشد و همچنین از پاکسازی افراتی بپرهید تا به بافت پوست خود آسیب نزنید و یا آن را ملتحب  و دهیدراته نکنید.

فواید پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست به علت ازبین بردن آلودگی ها باعث سم زدایی پوست شده و به دلیل انجام انواع ماساژ ها در روند پاکسازی  و ایجاد افزایش گردش خون ، روند پیری را به تعویق می اندازد و در نتیجه باعث جوانسازی پوست می شود و از طرفی به دلیل کنترل چربی تجمع شده پوست و بازکردن منافظ تنفسی پوست، شما را از شر جوش، آکنه و لک های پوستی خلاص کرده و پوستی شاداب به شما هدیه می کند و همچنین به دلیل استفاده از کرم ها و لوسیون ها مرطوب کننده، آبرسان و استفاده از ویتامین ها از پوست شما در برابر دهیدراته و خشک شدن محافظت می کند و شما در داشتن یک پوست بی نقص و زیبا کمک می کند

مشاوره رایگان درج آگهی