شیوه قرارداد بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل

برای تاسیس و راه اندازی هر کاری و موفقیت در آن نیاز است با قوانین کاری آن شغل آشنا باشیم. تاسیس سالن زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از اطلاعات مهم در این حوزه آشنایی با شیوه قرارداد بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل است تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نماید. در صورتی که شما در یک سالن زیبایی در کرج یا سایر نقاط کشور فعالیت دارید بهتر است به مطالبی که در ادامه ذکر می کنیم توجه فرمایید.

مذاکره قبل از عقد قرارداد

قبل از آن که قراردادی بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل عقد شود، صحبت هایی بین دو طرف انجام می شود. در این گفتگوها مدیر آرایشگاه با پرسنل ارتباط بهتری برقرار می کند، انتظارات خود را بیان می کند، پرسنل نیز انتظارات خود را از شرایط کاری شان بیان می کنند سپس به توافقاتی بین خود دست پیدا کرده و میزان اشتراک و تفاهمی که بینشان برقرار است را متوجه می شوند.

در مذاکره قبل از عقد قرارداد مدیر سالن زیبایی و یا بالاترین فرد دارنده سمت اجرایی با افراد گفتگو می کند و درباره دستمزد، شرایط و چگونگی پرداخت دستمزد، ساعات کاری و سایر شرایطی که در سالن زیبایی وجود دارد با یکدیگر صحبت می کنند. بعد از این مرحله به سراغ بررسی مفاد قرارداد و عقد آن می روند. انجام صحیح این مرحله باعث می شود از بروز مشکلات و چالش های آینده تا حد زیادی کاسته شود و دو طرف به صورت شفاف و صریح از شرایطی که پیشرو دارند مطلع شده و برای آن برنامه ریزی نمایند.

محتوای قرارداد بین مدیر آرایشگاه و پرسنل سالن زیبایی

قرارداد بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل

بعد از آن که مدیر آرایشگاه و پرسنل به توافقات اولیه دست پیدا کردند اکنون نوبت آن است برای بستن و عقد قرارداد رسمی آماده شوند و کار خود را از این مرحله به بعد شروع نمایند. توجه داشته باشید هیچ کدام از طرفین حق ندارد طرف مقابل خود را به انجام کاری خارج از چهارچوب این قرارداد مجبور نماید و دو طرف باید طبق همین تعهد کار خود را انجام دهند.

به عبارت دیگر بعد از آن که قرارداد بسته شد هیچ کدام از طرفین نمی توانند برخلاف این تعهد و خارج از بندهای آن درخواستی داشته باشند و برای درخواست های جدید خود باید قرارداد جدیدی بنویسند و مفادی که تمایل دارند را اضافه و یا حذف و یا بخش هایی از آن را تغییر دهند. برای عقد قرارداد بین پرسنل سالن زیبایی و مدیر آن به موارد زیر باید توجه داشته باشید:

• حضور طرفین در زمان عقد قرارداد

اولین مسئله مهم در زمان عقد قرارداد این است که برای آن که قرارداد قانونی باشد باید دو طرف شرط حاضر باشند و در صورتی که یکی از طرفین در این زمان حضور نداشته باشد، قرارداد خود به خود باطل می شود. البته می توان در شرایط خاصی در صورتی که یک طرف نیز حضور ندارد قرارداد را امضا کرد و آن را برای طرف دیگر ارسال کرده تا در صورتی که از شرایط رضایت دارد آن را امضا نماید. توجه داشته باشید این کار فقط با رضایت طرف مقابل قابل استناد می باشد.

• ذکر عنوان قرارداد

در همه قراردادها از جمله قرارداد بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل باید عنوان قرارداد به طور کامل ذکر شود. طرفین باید به عنوان قرارداد به خوبی توجه داشته باشند زیرا بعد از امضای آن، دیگر زمانی برای بررسی آن وجود ندارد و قرارداد شکل رسمی پیدا کرده است.

• مشخص کردن نوع قرارداد

قراردادها به صورت دائم و یا موقت بسته می شوند. مطابق با عرفی که در جامعه وجود دارد قراردادهای سالن های زیبایی به صورت موقت بسته می شوند. چون کار آرایشگاه ها فصلی است و در فصل هایی مانند ماه های محرم و صفر مشتریان به شدت کاهش می یابند، این نوع قرارداد باید به نحوی بسته شود که منجر به ضرر دیدن هیچ کدام از طرفین نشود.

• ذکر تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی

یکی دیگر از موارد مهمی که در قراردادهای سالن زیبایی باید به آن توجه داشته باشید تاریخ شروع قرارداد و میزان اعتبار آن است. در صورتی که به این بند توجه نشود هر دو طرف با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

• ذکر اطلاعات شخصی دقیق

مدیر سالن زیبایی و پرسنل باید به صورت دقیق اطلاعات شخصی خود را در قرارداد ذکر کنند. در این قسمت مواردی مانند نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات، آدرس، شماره شناسنامه، کد ملی و … باید درج شود.

زیباتیک راه حل سالن های زیبایی برای جذب مشترسان بیشتر همین حالا عضو شو

• قرارداد سالن آرایشی

همانطور که می دانید قراردادهای مختلفی وجود دارد. شما باید مطابق با قراردادی که برای سالن آرایشی است کار خود را پیش ببرید تا هیچ گونه مورد مهمی در این زمینه را از قلم نیندازید و از ذکر آن در قرارداد غافل نشوید.

• وظایف طرفین قرارداد

مدیر سالن زیبایی باید در متن قرارداد تعهدات و وظایف هر کدام از پرسنل را به صورت جداگانه توضیح دهد. مشخص کردن وظیفه هر کدام از پرسنل به صورت مجزا کار بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد زیرا در صورت بروز هر گونه مشکل اگر این وظایف به صورت شفاف و دقیق ذکر نشده باشند دردسرهایی را برای دو طرف ایجاد خواهد کرد.

• ذکر شرایط و تعهدات قرارداد

از دیگر بخش های مهم این قرارداد، ذکر شرایط و تعهداتی است که طرفین نسبت به هم دارند. به عنوان مثال ممکن است پرسنل تعهد کرده باشند در صورتی که سالن زیبایی شلوغ باشد چند ساعت بیشتر به صورت اضافه کاری بمانند و فعالیت کنند و یا هر نوع شرایط دیگر، در صورتی که این تعهدات در قرارداد ذکر شود، شکل رسمی پیدا کرده و دو طرف ملزم به اجرای آن هستند.

• شرایط خروج از قرارداد

به دلایل مختلفی ممکن است قرارداد بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل قبل از اتمام آن، فسخ شود. در این صورت باید شرایطی برای خروج زود هنگام از قرارداد در متن آن ذکر بشود تا فرد مجبور به رعایت آن شود.
به عنوان مثال اگر مدیر سالن زیبایی تصمیم به اتمام فعالیت با پرسنل خود را داشته باشد طبق قرارداد باید برای فسخ زودتر از موعد حقوق تمامی کارکنان را به عنوان خسارت پرداخت نماید.

• نحوه پرداخت حقوق

نحوه پرداخت حقوق کارکنان باید مشخص شده و در متن قرارداد ذکر شود. راه های مختلفی برای پرداخت حقوق پرسنل سالن های زیبایی وجود دارد از جمله حقوق ثابت، درصدی و ترکیبی.
در پرداخت حقوق ثابت مدیر سالن ملزم به پرداخت مبلغ ثابت و مشخصی به کارکنان به صورت ماهانه است.
در پرداخت حقوق درصدی طبق فعالیت سالن زیبایی و میزان درآمدی که کسب کرده است درصدی به کارکنان تعلق می گیرد و میزان درصد نیز باید از قبل مشخص شود.
در روش ترکیبی مدیر سالن زیبایی تعهد دارد مبلغی را به صورت ثابت به پرسنل پرداخت کرده و از سودی که سالن به دست می آورد نیز درصدی مثلا ۲۵ درصد به آن ها داده شود.
توجه داشته باشید تمامی جزئیات باید با توافق طرفین در متن قرارداد ذکر شود.

در این مقاله درباره شیوه قرارداد بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل آن صحبت کردیم و به تمامی موارد مهم در این زمینه پرداختیم. امیدواریم در قرارداد های پیش رو به این نکات توجه فرمایید.

دسته بندی مقالات
برچسب ها
مشاوره رایگان درج آگهی